داستان گرو
مدرسه گرو چیست؟ سوالی است که برای پاسخ به آن باید چندسالی به عقب برگردیم.
درست در شبی به یادماندنی و به بهانه یک دورهمی دوستانه، حین خوردن شام، ایده مدرسه کار و زندگی گرو در زمستان جوانه زد. ضعف در نظام آموزش و پرورش کشور در تربیت فراگیرانی که برای زندگی خارج از مدرسه و دانشگاه آماده شدهباشند،اساسی ترین مسئله ای بود که ذهن پدیدآورندگان گرو را به خود مشغول کرده بود.
این ضعف زمانی در نگاه ما نمود پیدا کرد که ما عدم قطعیت جوانانمان در تصمیم گیری در مورد آینده تحصیلی و شغلی، و کاهش توانایی برقراری ارتباط آنها در جامعه را از نزدیک شاهد بودیم.
نیاز جامعه اعم از خانواده، دولت، صنعت و بازار کار به مربیانی که مهارت های لازم برای حضور در هر یک از این ساحتها را داشته باشند، عزمی راسخ در وجود ما ایجاد کرد تا با کمک به جوانان کشورمان، وظیفه انسانی خود را در قبال جامعه و به نحو احسن انجام دهیم.
بنابراین تیم گرو به انجام پژوهشهای مفصل حول چارچوبهای برجسته مهارتآموزی در سطح جهانی همچون P21, ATC21s و از همه مهمتر ExploreSEL روی آورد تا در نهایت رسالت منحصر بفرد خود را شکل دهد.
واژه "گرو" به چه معناست؟
بزرگ شدن، رشد کردن و بالیدن، معناهایی است که با یک جست و جوی ساده در واژهنامهها برای گرو بدست می آید. اگرچه مدرسه کار و زندگی گرو از همین معانی الهام گرفته است و با همان ها هم کار دارد؛ اما هویت آن چیزی فراتر از واژه ها و اصطلاحات است. گرو برآمده از دغدغۀ مشترک گروهی است که به چالشهای زندگی در قرن 21 آن هم در کشوری همچون ایران اندیشیده اند.
هدف مدرسه گرو چیست؟
با بررسی پژوهشهای مختلف در حوزه مهارتهای قرن 21، مدرسه گرو به این نتیجه رسیده است که صرف فراگیری مهارتهای مختلف ضامن تجربه زندگی شکوفا و رضایتمندانه نیست؛ بلکه این غایت است که نقش کلیدی را بازی میکند.
از این روی، ما در مدرسه گرو به دنبال راه اندازی و تقویت غایت در مخاطبان خود هستیم و یادگیری مهارتهای قرن 21 را چنانچه در خدمت غایت فرد باشد سودمند میدانیم. در همین راستا به باور مدرسه گرو پنج مؤلفه از زندگی انسان در کشف و تحقق غایت اهمیت دارد که ردپای مهارتهای قرن 21 نیز به نوعی در همه این مؤلفهها دیده میشود: شغل، ارتباطات، دانش و تخصص، اوقات فراغت و سلامت ذهنی و جسمی.
بنابراین، مدرسه گرو مخاطبان خود را در فضای هر یک از این مؤلفهها به تفکر و عمل وامیدارد تا در راستای کشف و تقویت غایت خود گام بردارند، سپس از آنها میخواهد تا مجددا به مؤلفههای یادشده بازگردند و این بار با محور قرار دادن غایت خود هر یک را در کنار هم و به صورت یکپارچه طراحی کنند، در نهایت نیز مهارتهای قرن 21 را با توجه به طراحی انجامشده فراگیرند.
غایت هدف بلند مدت و حتی آرمانی زندگی یک فرد است که برای او معنادار و نفع آن فراتر از خود او را در برمیگیرد.
رویکرد مدرسه گرو
رویکرد مدرسه گرو در دورههای خود مبتنی بر تفکر طراحی است. طراحی در نگاه اول امری صرفا ذهنی به نظر میرسد؛ در حالیکه این مهم مقید به اقدام و عمل است. در واقع؛ صرف برنامهریزی روی کاغد برای انجام مجموعهای از کارها مد نظر نمیباشد بلکه چرخه دائم موسوم به دمینگ؛ یعنی برنامهریزی، اقدام، بررسی و عمل در دستور کار است.
این همان تفکر کامل طراحی از دیدگاه مدرسه گرو است که نسبت به آن اهتمام ویژه دارد. بنابراین، بخشی از فعالیتهای کارگاهی در مدرسه گرو وابسته به دانشی است که فرد از عملیکردن برنامه خود در هر جلسه بدست میآورد تا در جلسات بعدی همان دانستهها در جمع دیگران به اشتراک گذاشته شود و ملاک برنامهریزی و اقدامات بعدی قرار بگیرد.
در پایان، مدرسه گرو آرزو دارد تا هر ایرانی را با خود و محیط اطرافش آشنا کند و با استفاده از این آگاهی فرصت زیبای طراحی زندگی و به تبع آن زمینه غایتمند شدن وی را به وجود آورد.